Zmiana sprzedawcy
Opis procedury zmiany sprzedawcy
Procedura zmiany sprzedawcy
Poniżej znajdą Państwo główne działania, które należy podjąć aby zmienić sprzedawcę energii elektrycznej.Krok 1 – Przygotowanie do procesu zmiany sprzedawcy energii
Zanim przystąpicie Państwo do procesu zmiany sprzedawcy powinniście upewnić się, do jakiej sieci przyłączona jest Państwa instalacja i:- w przypadku, gdy Państwa instalacja przyłączona jest do sieci wysokiego lub średniego napięcia (grupy taryfowe A lub B) dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych do wymagań stawianych przez Państwa Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) spoczywać będzie po Państwa stronie, jako na właścicielu tego układu. Bez dostosowanych układów pomiarowo-rozliczeniowych do zapisów Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej (IRiESD) skorzystanie z TPA nie będzie możliwe. Warto zadać to pytanie OSD przed uruchomieniem procesu zmiany sprzedawcy.
- w przypadku, gdy Państwa instalacja przyłączona jest do sieci niskiego napięcia (grupy taryfowe C) dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych spoczywa na Państwa Operatorze Systemu Dystrybucyjnego, stąd można bez obaw uruchomić procedurę zmiany sprzedawcy.
Krok 2 - Zawarcie umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą
Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia/rozwiązania umowy sprzedaży, czy tez umowy kompleksowej (umowa dotycząca sprzedaży energii jak również usług jej dystrybucji) z dotychczasowym sprzedawcą. Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży energii elektrycznej.Krok 3 - Wypowiedzenie umowy sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy
Niezależnie czy wypowiedziana zostanie umowa sprzedaży, czy też umowa kompleksowa ważnym jest, by dokładnie przeczytać zapisy Państwa obowiązującej umowy, by uniknąć np. przedterminowego jej wypowiedzenia, co skutkować może naliczeniem kary umownej przez obecnego sprzedawcę energii.Krok 4 - Poinformowanie Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży
Czynność ta zostanie wykonana przez sprzedawcę, np. CEZ Trade Polska Sp. z o.o., na podstawie udzielonego nam przez Państwa pełnomocnictwa. Proces ten od chwili zgłoszenia do OSD nowej umowy trwa do 21 dni kalendarzowych (o ile OSD nie odrzuci zgłoszenia CEZ Trade Polska Sp. z o.o. z podaniem przyczyny – na co ma 5 dni kalendarzowych).Krok 5 - Zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucji z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego – po rozwiązaniu umowy kompleksowej
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej i poinformowaniu OSD o zawarciu nowej umowy sprzedaży energii zawrzecie Państwo z tym Operatorem umowę o świadczenie usług jej dystrybucji. Umowa ta wejdzie w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej i może zostać podpisana przez CEZ Trade Polska Sp. z o.o. na podstawie udzielonego nam przez Państwa pełnomocnictwa.Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usług dystrybucji zawrzecie Państwo na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnej zmianie sprzedawcy.
Krok 6 - Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą
W dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży (czyli w dniu zmiany sprzedawcy) Operator Systemu Dystrybucyjnego pełniący jednocześnie funkcję Operatora Pomiarów, zobowiązany jest dokonać odczytu układu pomiarowego.Odczyt taki nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zmiany sprzedawcy, zaś jego wyniki są przekazywane przez Operatora dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy, na podstawie których dokonują oni rozliczenia odbiorcy.